10: ZIKIR
Allah Yang Maha Tinggi menunjukkan jalan kepada
para pencari supaya mengingati-Nya: “Dan
hendaklah kamu sebut Dia sebagaimana Dia pimpin kamu. (Surah Baqaraah, ayat
198).
Ini bermakna Pencipta kamu telah membawa kamu ke
peringkat kesedaran dan keyakinan yang tertentu dan kamu hanya boleh
mengingati-Nya menurut kadar keupayaan tersebut. Nabi s.a.w bersabda, “Ucapan zikir yang paling baik
adalah yang aku dan sekalian nabi-nabi bawa, itulah kalimah “La ilaha illa
Llah”.
Terdapat berbagai-bagai peringkat zikir dan
masing-masing ada cara yang berlainan. Ada yang diucap dengan lidah secara kuat
dan ada pula yang diucapkan secara senyap, dari lubuk hati. Pada peringkat
permulaan seseorang perlu menyebutkan ucapan zikirnya dengan lidahnya secara
berbunyi. Kemudian peringkat demi peringkat zikir mengalir ke dalam diri, turun
kepada hati, naik kepada roh dan seterusnya pergi semakin jauh iaitu kepada
bahagian rahsia-rahsia, pergi lagi kepada yang lebih jauh iaitu bahagian yang
tersembunyi sehinggalah kepada yang paling tersembunyi daripada yang
tersembunyi. Sejauh mana zikir masuk ke dalam, peringkat yang dicapainya,
bergantung kepada sejauh mana Allah dengan kemurahan-Nya membimbing seseorang.
Zikir yang diucapkan dengan perkataan menjadi
kenyataan bahawa hati tidak lupa kepada Allah. Zikir secara senyap di dalam
hati adalah pergerakan perasaan. Zikir hati adalah dengan cara merasakan di
dalam hati tentang kenyataan tentang keperkasaan dan keelokan Allah. Zikir
adalah melalui pancaran cahaya suci yang dipancarkan oleh keperkasaan dan
keelokan Allah. Zikir pada tahap rahsia ialah melalui keghairahan (zauk) yang
diterima daripada pemerhatian rahsia suci itu. Zikir pada bahagian tersembunyi
membawa seseorang kepada: “Di
tempat duduk yang hak, di sisi Raja Agung yang sangat berkuasa”. (Surah Qamar,
ayat 55).
Zikir peringkat terakhir yang dipanggil khafi
al-khafi – yang paling tersembunyi daripada yang tersembunyi – membawa
seseorang kepada suasana fana diri sendiri dan penyatuan dengana yang hak.
Dalam kenyataannya tiada sesiapa kecuali Allah yang mengetahui keadaan orang
yang telah masuk ke dalam alam yang mengandungi semua pengetahuan, kesudahan
kepada semua dan segala perkara. “Dia
mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi” . (Surah Ta Ha, ayat 7).
Bila seseorang telah melepasi tahap zikir-zikir
tersebut suasana jiwa yang berlainan seolah-olah roh lain lahir dalam diri
seseorang. Roh ini lebih tulen dan seni daripada roh-roh yang lain. Ia adalah
bayi kepada hati, bayi kepada hakikat. Ketika dalam bentuk benih bayi ini
mengajak dan menarik orang lain untuk mencari dan menemui yang hak. Setelah ia
lahir bayi ini menggesa orang lain supaya mendapatkaan Zat Allah Yang Maha
Tinggi. Roh baharu ini yang dinamakan bayi kepada hati dan juga benih serta
keupayaannya tidak terdapat pada semua orang. Ia hanya terdapat pada orang
mukmin yang tulen. “Dia
jualah yang tinggi darjat-Nya, yang memiliki arasy. Dia kirim roh dari
perintah-Nya kepada sesiapa yang Dia kehendaki:. (Surah Mukmin, ayat 15).
Roh khusus ini dihantar daripada makam Yang Maha
Perkasa dan diletakkan di dalam alam maya yang nyata di mana sifat-sifat
Pencipta menyata pada penciptaan, tetapi roh ini adalah kepunyaan alam yang
hak. Ia tidak berminat dan tidak memperdulikan apa sahaja melainkan Zat Allah.
Nabi s.a.w bersabda, “Dunia
ini tidak disukai dan tidak dihajati oleh orang yang inginkan akhirat. Akhirat
pula tidak dihajati oleh orang yang inginkan dunia, dan ia tidak akan diberi
kepada mereka. Tetapi bagi roh yang mencari Zat Allah dunia dan akhirat tidak
menarik perhatiannya” .
Roh untuk yang hak. Orang yang memilikinya akan mencari, menemui dan bersama
Tuhannya.
Apa sahaja yang kamu buat di sini zahir kamu
mestilah menurut jalan yang lurus. Ia hanya mungkin dengan mengikuti dan
mematuhi serta memelihara peraturan dan hukum agama. Untuk berbuat demikian
seseorang haruslah menyedari, mengingati Allah malam dan siang, zahir dan
batin, berterusan. Bagi mereka yang menyaksikan yang hak mengingati Allah
adalah wajib sebagaimana perintah-Nya: “Maka
hendaklah kamu ingat kepada Allah sambil berdiri dan sambil duduk dan sambil
(berbaring) atas rusuk-rusuk kamu” . (Surah Nisaa', ayat 103).
“Yang mengingati Allah sambil berdiri dan
sambil duduk dan sambil berbaring dan memikirkan tentang kejadian langit-langit
dan bumi (sambil berkata), ‘Wahai Tuhan kami, Engkau tidak jadikan (semua) ini
dengan sia-sia. Maha Suci Engkau'” . (Surah Imraan, ayat 191).